Door Miranda Schut

Hij heet Max Goodwin en is medisch directeur van ziekenhuis New Amsterdam. Ik leerde hem zo’n 4 weken geleden kennen. Ik was continu aan het hoesten (mijn man dacht een zeehond in huis te hebben), had geen stem meer en ook al was ik tot mijn opluchting negatief getest op Corona, echt lekker voelde ik me niet. Max dus. De Max die zijn staf steeds vraagt hoe hij kan helpen. De creatieve Max die steeds weer met een on-orthodoxe oplossing komt. En voor wie alles draait om de patiënten. In die gammele weken combineerde ik een paar uur werken per dag met slapen en Netflixen. Yep, al voelden hij en zijn collega’s even als echte vrienden, Max is de hoofdrolspeler van de heerlijke serie New Amsterdam. In no time heb ik er twee seizoenen doorheen gejaagd. Sindsdien houdt de zin “How can I help?” me bezig.

Is het niet een prachtige vraag die je als leidinggevende vaker zou moeten stellen?

De vraag houdt me bezig. Want zouden we die elkaar niet wat vaker kunnen stellen? En is het niet een prachtige vraag die je als leidinggevende in het bijzonder zeer regelmatig zou moeten stellen?

Als manager is het jouw verantwoordelijkheid dat jouw team doelen behaalt en bijdraagt aan de resultaten van de organisatie. Het gaat niet om jou. Jij moet ervoor zorgen dat jouw mensen goed kunnen functioneren. Jij ontwikkelt hen, zorgt ervoor dat ze hun kwaliteiten kunnen gebruiken en dat ze op hun plek zitten. Je creëert de voorwaarden en zorgt voor de juiste middelen zodat ze hun werk goed kunnen doen. Samen zorg je voor een fijne werksfeer: je praat conflicten uit, uit je waardering en maakt plezier. Jij ondersteunt je team. De vraag: “Hoe kan ik helpen?” is dan zó logisch.

Je laat ermee zien dat je er bent voor je mensen. Dat zij belangrijk zijn en dat je hen serieus neemt. Zij weten vaak heel goed wat goed is voor de organisatie. Waar de problemen zitten en zelfs hoe die opgelost zouden kunnen worden.

Het gaat niet om jou. Jij bent er voor jouw mensen.

De kunst is dan natuurlijk wel om na het stellen van de vraag, ook echt te luisteren en echt te helpen. Max luistert, hakt een knoop door, neemt een besluit of zegt: “Oké, goed plan. Ga maar doen.” Nee, hij vindt echt niet alles goed (nou ja, wel heel veel, maar het is een serie, hè?). Ook hij denkt aan het budget (en aan zijn patiënten dus) en ook hij spreekt zijn mensen erop aan als iets niet goed gaat. Maar met het stellen van de vraag en door goed te luisteren naar het antwoord, geeft hij ongelooflijk veel vertrouwen aan zijn team. Hij helpt waar hij kan, maar laat ook veel los en vertrouwt dat zijn team de juiste dingen doet. Je ziet dat zijn mensen voor hem vliegen en zijn gedrag overnemen.

Onderschat nooit de kracht van jouw woorden.

Als leidinggevende niet alleen zeggen: “Hoe kan ik je helpen?”, maar er vervolgens ook echt naar handelen en jouw mensen het vertrouwen geven, zorgt ervoor dat je mensen groeien. Onderschat daarbij de kracht van je woorden niet. Het maakt een wereld van verschil wanneer je letterlijk tegen een medewerker zegt: ”Ik vertrouw je. Dat kun jij.” En zorg er dan voor dat je het dan ook aan de ander laat. Roep niet waar de ander allemaal aan moet denken en zeg na afloop ook niet dat jij het anders had gedaan.

Van vertrouwen en jouw steun groeien mensen. Zeggen dat iemand meer initiatief moet nemen of zelfstandig een besluit mag nemen, maar vervolgens zelf de knopen blijven doorhakken en vertellen hoe jij iets zou aanpakken, werkt niet. Maar echt je vertrouwen geven, toestaan dat er fouten gemaakt worden en er vrede mee hebben dat het anders gaat dan jij in gedachten had, doen wonderen. Dus: vraag hoe je kunt helpen, geef je vertrouwen en laat het los.

Ik gun alle organisaties meer leidinggevenden zoals Max!

Wil je je leiderschapsvaardigheden versterken? Kijk dan eens bij onze trainingen of meld je aan voor de gratis online open avond. Kan de leiderschapsstijl binnen jouw organistaie wel een beetje ‘Max’ gebruiken? Ik praat er graag vrijblijvend met je verder over! Neem hier contact met me op.