Eerder schreef ik over het belang van een leuke locatie voor een training, vergadering of (coachings)gesprek. Wat een locatie dan precies zo leuk en fijn maakt, welke invloed het heeft op jou als deelnemer, de boodschap en wat het je als organisatie oplevert. Een belangrijk punt dat ik benoemde is het ‘je welkom voelen’. Er speelt nog iets anders. Iets heel essentieels dat een laagje dieper gaat: je bij iemand thuis voelen.

Om echt geraakt te worden, dus ook om te kunnen leren en groeien, is het van belang dat je je thuis voelt. Op je gemak en veilig. Dat betekent niet dat het nooit even mag schuren of ongemakkelijk mag worden. Want dan leer je immers weinig. Je thuis voelen helpt juist om nieuwe dingen te proberen, over je ongemak te stappen en met ander gedrag te experimenteren. De inrichting en omgeving van een locatie dragen enorm bij aan het je ergens thuis voelen. Maar de mensen met wie je werkt, spelen een nog grotere rol in het je ergens thuis voelen. Ik voel het zelf ook. Vooral als het een keer niet het geval is. Het gevolg is dan dat ik niet echt lekker uit de verf kom: ik word onzeker over wat ik aan het doen ben, ik lach minder en kan ineens een stuk minder goed improviseren.

Ik ben me er erg van bewust dat ik wanneer ik een cultuurverandering begeleid, een groep train of iemand coach, ik ervoor moet zorgen dat de ander zich op zijn gemak bij mij voelt. Ik wil graag dat de ervaring die zij met mij hebben niet gewoon ‘prima’ is, maar heel erg goed, een verschil maakt en hen nog heel lang bij blijft. Ik geloof dat het je bij mij thuis voelen daar een belangrijke rol in speelt.

Thuis is de belangrijkste plaats in ons leven. Het bevordert je fysieke en mentale gezondheid (Gifford, 2007). Je ergens thuis voelen blijkt uit 4 ‘eigenschappen’ te bestaan: je terug kunnen trekken, een zekere mate van controle ervaren, echt contact voelen en ergens bij horen en jezelf kunnen zijn. Het kan lastig zijn deze factoren tastbaar te maken, want het gaat vooral om dat wat je voelt. En hoe kan ik er als trainer of coach nou voor zorgen dat een ander deze 4 factoren voelt wanneer hij of zij met mij werkt? Ik probeer hier bewust rekening mee te houden: door die leuke, fijne  trainingslocatie te kiezen èn door te laten zien wie ik ben. Over die leuke locatie weet je inmiddels genoeg. Maar hoe doe ik dat laatste dan precies?

Jaren geleden zei iemand me dat ik zo goed rapport kon maken. Met andere woorden: ik maakte op zo’n manier contact dat de ander zich al snel op zijn gemak voelt. Dat gebeurt in de meeste gevallen onbewust. Wat helpt is dat ik mensen en hun gedrag gewoon heel erg leuk en interessant vind. Ik ben er altijd nieuwsgierig naar wat iemand beweegt en waarom hij doet wat hij doet. Ik ben hartelijk en attent. Ik zeg het als ik blij ben iemand weer te zien of ergens te zijn. Ik zeg het als iets of iemand me raakt. Ik toon begrip als ik merk dat iemand met iets worstelt. Ik kijk en luister goed naar de ander; neem gas terug als iemand tijd nodig heeft en schakel door als iemand snel is. Kortom, ik pas me aan de voorkeur van de ander aan. En, iets wat een deelnemer van een leiderschapsprogramma me ooit terug gaf, ik oordeel niet (zo snel). Ik weet ook wanneer ik mijn mond moet houden, iets voor me moet houden en er niet met anderen over moet praten. Een wijze les van mijn moeder ;-). Dat maakt dat anderen mij vertrouwen en zich dus op hun gemak voelen. En ik houd het luchtig waar het kan: in mijn programma’s en trajecten wordt ook gelachen en speelt plezier een grote rol. Maar, nog even terug naar dat schuren en het ongemak, vergis je niet: ik confronteer mijn deelnemers en gesprekspartners en geef hen (met respect) tegengas.

“Het is nabijheid, niet distantie, die van een goede ervaring een onvergetelijke ervaring maakt’, las ik dit weekend in de Volkskrant. Geschreven door Hiske Verspille die het nieuwe restaurant van Jonnie en Thérèse Boer, Brass Boer Thuis, recenseerde. Wat mij betreft is dat precies ook de kern van het je thuis voelen en van hoe mijn partners en ik werken: nabijheid. Trouwens, over leuke plekken gesproken: www.brassboerthuis.nl

Welkom thuis!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *