De mensen die mij goed kennen, weten dat ik erg van de ‘leuke plekken’ ben. Dat kunnen koffietentjes zijn, een B&B, strandtent, winkel, restaurant… Noem maar op. Vrienden vragen mij regelmatig of ik nog een leuk adresje weet als ze op vakantie of een weekendje weg gaan. Met liefde roep ik dan waar ze zeker even heen moeten gaan voor die zalige koffie plus dj (ja, echt) of het lekkerste toetje ooit.

Wat die leuke plekken dan zo leuk maakt? Dat kan van alles zijn, maar wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben is een ongedwongen sfeer, het is met zorg ingericht en er is hartelijk en attent personeel. Je voelt je welkom en bent echt even weg uit je dagelijkse routine.

Eén van mijn drijfveren is esthetiek. Ik gedij goed bij evenwicht, schoonheid, vorm en creativiteit. Wat zo’n plek voor mij dus extra fijn maakt is een sfeervol interieur dat ‘klopt’ en een fijn uitzicht of mooie omgeving (denk aan de zee, bergen, het bos of een gracht in de stad). O, en goede koffie (een barista mag ook ;-)) maakt me ook erg gelukkig. Op één of andere manier zorgt die leuke plek ervoor dat ik me in balans voel. En dat geldt zeker ook voor mij als trainer, als het gaat om trainingslocaties.

Ik merk dat als het gaat om een training of teamsessie die goede, leuke locatie nogal eens een sluitpost is. Al snel wordt gekeken naar een zaaltje in het eigen pand van de organisatie of een standaard vergaderhotel of accommodatie met systeemplafonds waarbij het zo massaal is dat het lijkt alsof je in een fabriek bent. Zo zonde! En zo niet nodig. Ik snap natuurlijk heel goed dat vorm, schoonheid en creativiteit voor lang niet iedereen zo belangrijk zijn. En ook dat het budget een rol speelt bij de keuze van de locatie. Maar toch… een leuke plek, die niet perse veel geld hoeft te kosten, doet veel met je. Laten we eens kijken welke invloed het heeft en wat het je als organisatie kan opleveren.

Om een succesvolle training te kunnen geven, moet de locatie aan een aantal basisvoorwaarden voldoen: een goed klimaat, voldoende daglicht en fijne stoelen zorgen ervoor dat de deelnemers energiek blijven en zich kunnen blijven concentreren. Er moet voldoende ruimte zijn om te kunnen bewegen en oefeningen in subgroepjes te kunnen doen. Voor dat laatste is een extra zaal of koffiehoek handig. Er is gelegenheid om tussendoor naar buiten te gaan. Een wandeling in de natuur of de stad helpt om het hoofd leeg te maken en om te reflecteren. Er is voldoende water, koffie en thee. En de apparatuur en het materiaal zijn in orde. Tot zover de basis. Dan de extra’s: een hippe, sfeervolle of bijzondere inrichting die je meteen in een -out of office- stemming brengt, super attent personeel, iets lekkers bij de koffie (anders dan verpakte koekjes), een uniek gebouw of bijzondere ligging, een goede lunch die bij een meerdaags programma elke dag een beetje anders is of een flesje water bij het terug naar huis rijden.

Welke invloed hebben die extra’s en wat levert het op?

Je voelt je welkom en in de watten gelegd. Dat zorgt ervoor dat je je op je gemak en misschien zelfs geborgen voelt. En dat helpt om te durven experimenteren en oefenen met nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag,

Je bent echt weg van het werk, er even tussenuit. Dit maakt dat je minder wordt gestoord en ook zelf minder de neiging hebt contact met het werk te zoeken. Het zorgt ook voor meer ruimte in je hoofd, waardoor je beter kunt reflecteren en nieuwe inzichten krijgt.

Je hebt het gevoel van een uitje, wat zorgt voor ontspanning. Het zorgt ervoor dat je open staat voor nieuwe dingen, nieuwe mensen en nieuwe kennis.

Een fijn uitzicht, mooie ligging of fijn interieur zorgt voor rust en inspiratie.

Als jouw organisatie dit allemaal voor je heeft geregeld, voelt dat als waardering.

Deze effecten houden ook na de training nog heel lang aan. Als medewerkers zich gewaardeerd voelen, zullen ze meer betrokkenheid laten zien. Geïnspireerde, ontspannen en blije medewerkers zetten zich in en delen hun ideeën en mening. Ze doen hun best zich te ontwikkelen.

Ik geloof dat de vorm waarin je een training of bijeenkomst giet, en daarbij hoort dus ook de locatie, enorm veel impact heeft op je boodschap en dat wat je een groep wilt leren. Het is bij mij niet òf inhoud òf vorm. Ik ben ervan overtuigd dat het één niet zonder het ander kan.

Graag denk ik met je mee over een inspirerende locatie. En dat bijzondere gebouw op de foto? Villa Augustus in Dordrecht!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *